Vezetői pozitivitás

Ennek a posztnak a megírását azért tartottam fontosnak, és aktuálisnak, mert üléseimen tapasztalom, hogy a cégeket és vezetőiket érintő gazdásági válság, igencsak nehéz tényező a munkájukban. Természetesen nem a matekra gondolok, mert az több tényezős és kiszámíthatóbb, nem mintha lebecsülni szeretném! Kulcs gondolat, a vezetői pozitivitás!

Konklúzió?

Legutóbbi executive coach ülésemen értem el arra szintre, hogy muszáj valahogy felhívnom ügyfelem figyelmét bizonyos a viselkedésével, megnyilvánulásával kapcsolatos érzésimre. Tanácsot nem adhattam részére, hiszen coachként nem ez a dolgom, szóval kérdésekkel próbáltam rávezetni arra, ami érzésem szerint nem működött jól nála.


Nevezzük Őt Istvánnak, aki egy nagy multi első embere. Alatta tucatnyi egyéb fontos pozícióban dolgozó vezető és számtalan munkavállaló tevékenykedik. A cég létszáma közelíti az 500 főt. Mindezt azért írom le, hogy érezhető legyen, mekkora felelősség van a vállán, hány családnak ad munkát és megélhetést.


Én, Istvánt már régen ismerem, dolgoztunk együtt néhányszor coaching üléseimen. Ő egy igazi vezető. Nagyon sok szempontból megtapasztalhattam az elmúlt években olyan, aki tisztában van a felelősség szó minden értelmezésével, és jelentésével. Nos, éppen ezért volt számomra relatíve nehéz egy ilyen qualitású embert, szembesítenem önmagával, persze abszolút a jószándékkal vezérelve.

Ezért is döntöttem mindenképpen amellett, hogy csakis kérdésekkel fogom rávezetni arra, ami engem zavar, és szerintem az Ő problémája is ebből adódik jelenleg.


Azzal keresett fel, hogy mostanság nem mennek úgy a dolgok a cégnél, mint 2-3 éve, a Covid előtt és a jelenlegi gazdasági válság közepette. Érezhető a feszültség, a bizonytalanság és a kiszámíthatatlan jövő. Nehezen tudná eltitkolni a munkavállalói előtt, hogy rengeteg céges folyamat megváltozott.  Sokkal nehezebb a céget menedzselni, és más hozzáállást igénylő minden munkapozícióban, de főleg a vezetésben.

“Ehhez idő kellene. Mint mondta, az átálláshoz, ráhangolódáshoz, de pont az nincs, mert mire észrevehetően alkalmazkodunk egy helyzethez, jön egy újabb, nem várt probléma, amit kezelni kell. Ez ráül mindenki hangulatára a cégnél, legyen az a portás vagy a raktáros, vagy könyvelő vagy akár én magam is” – mesélte István.

Miben kereste a segítségem?

Abban szeretett volna célt és kiutat találni, hogy felelős vezetőként, mi az amivel segíteni, menteni tudná azt, ami menthető, egy ilyen nehéz válságos időszakban. Sokáig beszélgettünk. Ez abból állt főleg, hogy én hallgattam figyelmesen, Ő pedig csak mesélt-mesélt a nehézségeiről, amik leginkább a humánerőforrással voltak kapcsolatosak.

Megfigyelte magán, hogy a tárgyalásai is sokkal feszültebbek az ügyfeleivel, a partnerekkel mint régebben, nem mennek olyan lazán a beszélgetések.


Ami számára nagyon feladta a leckét, hogyan lehet ilyenkor motiválni eredményesen, mit tehet azért, hogy az emberei motiváltak és pozitívabb kisugárzásúak legyenek?! Ha egyáltalán egy vezető tehet ezért valamit egy ilyen helyzetben.


Közben azon törtem a fejem, hogy milyen kézzel fogható segítséget adjak a számára, ami új lendületet ad neki, és egy olyan célt, mely vonzza majd, hogy kipróbálja, hogy akarja elérni, mert fantáziát lát benne.

A kisugárzásán egyértelműen éreztem, hogy tényleg nincs rendben, nincs a helyén. Aztán eszembe jutott, ha ezt én érzem, aki havonta találkozik vele 2-3 órahosszára, akkor azok akik vele dolgoznak napi 8 órát biztosan sokkal jobban érzik ezt. Nem beszélve a cég ügyfeleiről. Tehát a vezető, aki negatív kisugárzással bír. Mennyire lehet ez szerencsés?

Persze egy ilyen gazdasági környezetben, helyzetben mondhatnánk, hogy papírja van róla.  de ez édes kevés volna. A munkavállalót legkevésbé érdekelné. A megrendelőit szintén, maximum ideig óráig szimpátia esetén tanúsítanának némi együttérzést is, hiszen mindenkit érint a jelenlegi kialakult gazdasági helyzet. Idővel ez negatív spirált fog vetni a munkavállaló munkájára, hozzáállására is. Ez pedig tudjuk mivel jár egy cégnél.


Feltettem néhány kérdést, azzal a szándékkal, hogy megnyitom az erdő felé vezető utat a vetői pozitivitás felé, eltolva a fát a kilátásból, amiből idéznék kettőt, ami megindította és rádöbbentette a dolgok mikéntjére.

Vajon, hol és kinél dolgoznak szívesebben a munkavállalók,

  • Ott ahol a vezető a legnehezebb helyzetben is kapitány tud maradni a fedélzeten?
  • Ott ahol a vezető, képes a viharban is bizalmat és erőt sugározni a kollégái felé?

Vajon, az ügyfeleik kivel üzletelnek szívesebben,

  • Azzal, aki reménnyel és bizakodással van a jövő felé?
  • Azzal, aki számukra is mentsvárat jelenthet pozitív szemléletével?

Még sokáig beszélgettünk a témáról, egy dolgot letett az asztalra, mint a nap summája. Jó kedvet kell sugároznia, pozitív dolgokkal kell magát körül vennie, nem szabad, hogy munkatársai, ügyfelei érezzék az aggódalmait, átvegyék kihívásainak bizonytalanságát.

Ha Ő, mint a cég első embere, pozitívan fog gondolkodni és viselkedni mások előtt, az pontosan annyira lesz óriási erővel ható, és motiváló a környezetére, mint ha az ellenkezőjét tenné.


Vezetői pozitivitás, ami minden helyzetben megtérül

Azóta telefonon beszéltünk, a találkozó után cirka 1 hónappal, és örömmel számolt be arról, hogy milyen komoly változáson ment át. Figyeli önmagát, egyre többször sikerül száműznie a negatív gondolatokat és kicserélnie pozitív töltésűekre. Ez meglátszik rajta, és sugárzóbb, mint valaha, ráadásul a környezetének pozitív visszajelzéseiből is tud erőteljesen táplálkozni.

Arról is mesélt, hogy látja a kollégáin is a változást, a megbeszéléseket, értekezleteket igyekszik pozitív hangvételűre venni, a nehézségeket megtanulta úgy tálalni, hogy mindig van mellette jövőkép, melyért érdemes dolgozni, tenni.

A célom elértem, sikerült elindítanom egy új szemléletet, ami biztos vagyok benne, hogy hasznára lesz Istvánnak a jövőben. A vezetői pozitivitás, minden helyzetben előnyös és kifizetődő, nem mellesleg el is várják a munkavállalók!

Kövess a LinkedInen is a friss bejegyzéseimért!

Érdekesség! A pozitív hozzáállás fejleszthető, 11 jó tanács hozzá. Kattints!

Vezetői coachingról