Vezetői kompetenciák
A vezetői kompetenciák felsőfokú megélése, és használata minden vezetőnek hatalmas előny a munkavállalóinak az irányításában. Egyre több cég vezetője fejlődni szeretne vezetői kompetenciák terén. Jellemzően a vezetői kompetenciák hiánya, akkor tudatosul egy vállalat első emberében, amikor szembesül pozíciója kapcsán hiányosságaival, nehézségeivel. Ez a szembesülés nem mindig örömteli, hiszen előfordulhat, hogy a kollektíva szeme, és füle hallatára kell ezeket a helyzeteket megélnie. Ha abból indulunk ki, hogy egy cég első emberének illik a toppon lennie, akkor ez nem szerencsés munkahelyi szituáció.
Executive vezetői üléseimen jellemzően az alábbi témákkal szoktunk foglalkozni:
- Motiválás, az egyik legszélesebb körben fejtörést jelentő vezetői feladat, pedig alfája és omegája a munkavállaló hatékonyságának növelésében
- Delegálás, természetes folyamat cégen belül, sok terhet levesz a vezetőről, és jut ideje a valós feladataira
- Konfliktusok kezelése, számos helyzet adódik, melyet így vagy úgy, de a vezetőnek kell megoldania, tisztáznia
- Érzelmi intelligencia, mely szükséges ahhoz, hogy kiválóan megértesse magát a munkavállalóival, és ő is megértse a munkavállalóit
- Stressz kezelés, szintén az egyik legfontosabb elem, hiszen nem lehet állandó feszültségben alkotni, vezetni, irányítani
-
Önbizalom erősítése
- Időgazdálkodás, a sok időrabló tényező kiszűrése, prioritások felállítása
- Onboarding, amikor a frissen kinevezett vezető belecsöppen a kihívások kellős közepébe, és jellemzően egyedül próbál minden elvárásnak megfelelni, ami fokozatosan megterheli
- Kommunikációs csapdák, számtalan helyzet adódik, amikor vezetőként abszolút nem mindegy mit, mikor, milyen szituációban és hogyan mondunk, reagálunk
Valljuk be , nem könnyi megfelelni a jó vezető státusznak, legalább is, ha azt vesszük alapul, hogy mennyi mindenben kellene egy cég első emberének jeleskedni.
Nézzük:
Kreativitás, aktív hallgatás, empátia, inspirációs készség, rugalmasság, projektek megtervezése, időgazdálkodás, pozitív beállítottság, erős vezetői jövőkép, meggyőzési képesség, karizmatikusság, mások munkájának képes értelmet teremteni, interjúztatás, bizalom kiépítése, a céghez hű munkavállalókat teremt, kiválóan kommunikál minden várható és váratlan helyzetben, képes a munkavállalói erősségének fejlesztésében és azok kiaknázásában, konfliktusokat old meg, csapatot épít a munkavállalóiból
Sejtem, sok vezetőben megáll az ütő, hogy ennyi mindent hogy lehet elsajátítani, birtokolni?
Megnyugtató ebben a kavalkádban, hogy több készség, kompetencia egymásból adódik, egymást erősítik, így aki például az EQ terén jeleskedik, az valószínűleg empatikus is, és így tovább.
Utóiratként még annyit fűznék a témához, hogy azok a vezetők, akik minél nagyobb mértékben képzettek vagy inkább felkészültek a fenti vezetői kompetenciák halmazából, sokkal könnyebben és eredményesebben tudják a vállalkozásukat, cégüket irányítani, vezetni. Valóban megélhetik mindannak az örömét, amit egy jól irányított cég adhat, mind a munkájukban és a magánéletükben.
A másik vetülete pedig az, hogy olyan céget lesznek képesek létrehozni, melyben érvényesül a win-win munkahelyi állapot, vezető és munkavállalói szemszögből is.