Kontrollban elúszva

A mai kor vezetőinek nagyon sokoldalúnak kell lenniük. Szakmailag jól képzett vezetők folyamatosan szembesülnek olyan nem várt kihívásokkal, melyek nem közvetlenül a cég szakmai oldaláról érkeznek, viszont ezek megoldásai a vezető megítélése szempontjából kulcsfontosságúak. Temérdek elvárás, melynek meg kell felelniük. Ezek a kihívások humán jellegűek többnyire, kiteljesednek a vezető esetleges felettesei felől illetve a munkavállalóik felől.

A cég irányítása kihívások, megpróbáltatások sokaságát tolja a vezető mindennapjaiba. Ahogy telnek a napok, hetek, hónapok, kialakul a vezető igazi arculata, amelyben érzése szerint leginkább érvényesülni tud a pozíciójában.

Ha nem fektetett önmagába, a fejlődésébe elegendő energiát a munkavállalók vezetésében, szinte bizonyos, hogy belekényszerül abba a helyzetbe, mely számára hosszútávon saját magának a “kigolyózását” jelentheti.

Mint ahogy, egyszer egy volt munkavállaló ügyfelem mesélt főnökéről.

“Éreztük azt a gyengeségét, hogy nem tud vezetőként érvényesülni, mert nem értett a munkavállalóinak a nyelvén, bár szakmailag képzett embernek tartottuk. Vezetői státuszát folyamatosan kontrollban elúszva, kontrollálásban, hatalma fitogtatásában próbálta visszanyerni. Ez millió konfliktushoz vezetett, és a fluktuáció is nagy volt nálunk. Ámokfutásának a vége az lett, hogy tulajdonos felettesei megváltak tőle”

A folyamatos erőltetett kontrollálás elviszi minden energiáját, tiporja a munkavállalói fejlődést, önbecsülést, és jogos lehet a kérdés, hogy jut minőségi ideje a cég vezetésére? Valószínűleg sehogy vagy minimálisan.

Ez a “vezetési stílus” inkább a vezetői pozíciót kezdőként betöltő embereknél fellelhető. Talán azért, mert még nincsenek azon tapasztalatok birtokában, melyek segítenék őket, nem készültek fel teljes mértékben a munkavállók irányítására. Rutinosabb vezetőknél talán ritkább ez a jelenség, mert ők már megtanulták a leckét.

Vezetőnek lenni komplex kihívás, ezt mindannyian megtanultuk már, akik valaha vezettünk céget, embereket. De azt is meg kellett tapasztalnunk, hogy nem lehetünk balgák, nem élhetünk abban a hitben, hogy pusztán azért, mert a titulusunk “vezető” minden megy majd a maga útján.

Ha éppen nem rendelkezünk még elegendő tapasztalattal, vezetői háttérrel, nem tehetjük meg, hogy erőfitoktatással, kontrollálással tartjuk fent a vezetői státuszunkat. Amúgy ez lehetetlen is, mert  munkavállaló így irányíthatatlan, minden szempontból esélytelenek leszünk a vezetésükben. Ez a cég rovására megy!

Mit lehet tenni?

Az ilyen vezető vagy felismeri, hogy fejlődnie kell, vagy próbál erőszakkal érvényesülni, de ez nem fog menni. Eredménytelen, és savanyú napokat kell majd átélnie, követők és a cég fejlődése nélkül.

A cég maximálisan eredmény orientált, de szerencsére, mára eljutottunk oda, hogy nem mindenáron és nem is akárhogy! Fontos a munkavállaló, a cégek többsége jócskán így gondolkodik. Ennek jegyében, igyekszik munkatársait fejleszteni, minél alkalmasabbá tenni vezetői pozíciójukban.

Természetesen fontos vezetőként a kontrollálás, de azt szerettem volna érzékeltetni, hogy kizárólag ezzel a stílussal nem lehet várat építeni. Ez a nézőpont ráadásul csak egy szegmens a hibás vezetői metódusok tengeréből.

Igényes emberként, kompetenciák sokaságában kell fejlődnie, melyek alkalmazásával kiváló vezető és ember lesz kollégái és kapcsolatai szemében.

Friss bejegyzéseimért kövess a LinkedInen is!

Érdekesség! Az önbizalom erősítésének 13 technikája. Kattints!

Kapcsolat hozzám