Bizalomépítés

Személyes vezetői üléseimen, gyakran előkerül a bizalomépítés témaköre. Gondolom vitán felül áll, hogy mennyire fontos a vezető és a cég számára, hogy a munkavállalókban a bizalom kialakuljon.

Minden felelős vezető, cég szeretné, hogy bizalmat alakítson ki a munkavállalóiban, mert az köztudott, hogy nagyfokú elköteleződéssel, és pozitív hatással van a munkavállalói teljesítményre. Ebből fakadóan a cég működésére, jövőjére!

A kérdés mindig az, hogyan kezdjünk bele, mint vezető a bizalomépítés szép és kihívásokkal teljes folyamatába?

A helyzet az, hogy a vezető egy központi figura, gyakorlatilag közszereplő a cégnél. Minden megnyilvánulása, szereplése, kommunikációja, viselkedése képes bizalmat építeni vagy rombolni. A bizalomépítés lehet egy tudatos folyamat, mely komoly figyelmet, fegyelmet vár el a vezetőtől.

Az egyik ilyen tudatos módszer az “Aktív hallgatás”! Sejtem ismerős fogalom…

“Az aktív hallgatás bizalmat épít, mely minden tartós kapcsolat alapja”
Brian Tracy

Lényegében azt jelenti, hogy komoly, aktív figyelemmel hallgatjuk munkatársaink véleményét, beszámolóit, jelenlétünket igazolva reagálunk, az értékes gondolataikat pedig felhasználva, a közösség javára fordítjuk.

Miért fontos ez?

Lehet, hogy voltál már olyan szituációban, amikor próbáltál információt, élményt, ötletet, véleményt megosztani feletteseddel, de nem jött létre a “kapcsolat”! Láttad, hogy mondókád alatt az órája, a jegyzetei vagy akármi más vonta el a figyelmét. Az is jellegzetes példa, amikor a kommunikációdra nem kapsz érdemi reakciót, mintha ott sem lennél, mintha el sem hangzott volna semmi.

Mit éreztél? Gyanítom leginkább a hiábavalóság érzése öntött el, hogy nincs értelme, hogy nem számít a véleményed. Nem kíváncsi rád senki. Ettől sikertelen, motiválatlan és bizalmatlan lesz az ember.

Ezért a vezető részéről a fókuszált figyelemnek, az aktív hallgatásnak erős bizalomépítő, és fejlesztő hatása van. A kollégák azt fogják ebből érzékelni, hogy számít a véleményük, hogy a vezetőnek igenis fontos az, amit közöl a munkavállalója. Ezért keresni és akarni fogja újra és újra, hogy beszámolhasson felettesének, mert ez jó érzés! A felettese pedig élmény szerűen veszi az adást, felhasználja a hallott információkat, véleményeket.

Ha bővebben érdekel a téma, szeretnél bizalomépítésbe jobban kiteljesedni, kezdjünk bele!

Vezetői update csomag, kattints ide!

Kövess a LinkedInen is, ahol friss bejegyzéseimet olvashatod! 

Érdekesség! Az alacsony önbecsülés 9 leggyakoribb oka. Kattints!