Kinek és miért fontos az érzelmi intelligencia (EQ) minél magasabb birtoklása?

Mondhatjuk bátran, mindenkinek, aki emberi kapcsolatok ápol.
Alapvető kommunikációs és viselkedési normák egymással szemben azért, hogy kommunikációnk és viselkedésünk az adott helyzetekben világos és mások számára is elfogadható és egyértelmű legyen.
Ráadásul ne sértő, lekicsinylő stb.
Vezetők esetében például elengedhetetlen kompetencia, hiszen emberek irányításával, vezetésével foglalkoznak.

Ha kíváncsi vagy, hogyan állsz az érzelmi intelligenciáddal, válaszolj magadban az alábbi teszt kérdéseire:

  • Meglepve érzed magad, amikor megsértődnek a megjegyzéseiden vagy egy bedobott poénodon, és közben azt gondolod, hogy miért reagálják túl a dolgot?
  • Nem tartod fontosnak, hogy kollégáid, munkatársaid kedveljenek, szeressenek?
  • Hamar ítélkezel emberek és dolgok felett, és álláspontodhoz mindenáron ragaszkodsz?
  • Mindenkivel szemben magadhoz hasonló elvárásaid vannak, amik esetleg túl magasak, irreálisak velük szemben?
  • Többnyire másokban keresed a hibát?
  • Zavarónak, idegesítőnek találod, ha kollégáid, barátaid elvárják tőled, hogy vedd figyelembe, ők mit gondolnak, éreznek?
  • Előfordul veled, hogy az az érzésed mások nem értik, hogy mit szeretnél, így türelmetlen, ingerült és frusztrált leszel?

Amennyiben a teszt több kérdésére igen a válaszod, előfordulhat, hogy érzelmi intelligenciád fejlesztésre szorul, gondolkozz el rajta.
Nyílván ez a te döntésed, maradhatsz olyan amilyen vagy, de ha nem változtatsz, ezzel saját magad hozod olyan helyzetekbe amikben kérdés, hogy mennyire fogod jól érezni magad hosszútávon?!

Tippek:

  • Törekedj az empatikus viselkedésre, gondolkozz a másik ember fejével is, de természetesen a saját gondolataid, véleményed se nyomd el, mert alapvetően magadért is teszed.
  • Bizonyos helyzetekben, kérd ki mások véleményét és értékeld át, illetve hasznosítsd a hallottakat a további életed során.
  • Őszintén vedd górcső alá a tetteid és mondandód, mert amit te jónak és a helyzetnek megfelelőnek gondolsz az lehet, hogy másokat sért, bánt!
    Fogalmazz úgy, hogy a közlendőd valóban úgy hallatsszon, ami a szándékod volt vele.
  • Várj egy kicsit és ne hamarkodd el a válaszod egy adott helyzetre, figyelj közben magadra és másokra.

(Wilkins)

2017.január

MI TÖRTÉNIK AZ ELSŐ TALÁLKOZÓNKON?