Munkahelyi beilleszkedés

A munkahelyi beilleszkedés sem más, mint az élet bármely egyéb területén, egy új közösségbe való belépés, mely automatikusan új szabályok elé állítja a beilleszkedő felet. Természetesen a befogadó közegnek is kellően intelligens módon szükségszerű, a hozzáállása!
Ahová szeretnénk beilleszkedni, mint új ember, hordoz magában szabályokat, melyeknek nekünk is alá kell vetnünk magunkat. Ezek lehetnek írottak, és lehetnek egyéb más módon a közösség által kialakítottak. Alkalmazkodnunk emberekhez és szokásokhoz, akár kialakult módszerekhez.
Ez alól semelyik pozíció nem képez kivételt, így egy új vezetői poszt esetében sem.

Kihívások tucatjával kerülhet szembe egy új vezető a munkahelyi beilleszkedés kapcsán,
én most csak egy megvilágításból hoztam a tapasztalatom.

Talán abban a hitben vagy, hogy felettesednek könnyebb a beilleszkedés a cégnél, hiszen ő a “főnök”.
Pedig talán nehezebb helyzete van, mint neked lenne beosztottként!
Ez még inkább kiélezettebb, ha például egy középvezető érkezik a céghez, akinek nem csak az új beosztottai jelentik a kihívást, de az új felettesei is megmérettetést hordoznak magukban.

Amikor hosszú éveken át együtt dolgozik egy vezetői kollektíva és a beosztottaik, egy ilyen szituba belekerülni új vezetőként irdatlan nehéz. A cég felsővezetésétől minimum elvárás, hogy mindenképpen az új ember mellé álljanak, mert hiszen ők választották, és senki sem harap a saját kezébe. Ha nem teszik, hiába minden próbálkozás, lesznek emberek a cégnél, akik megtesznek majd mindent, hogy nehezítsék az “új fiú’ munkáját. Ez pedig, rövid távon is céges hanyatlást, és veszteséget okozhat. És a cél nem ez!

Képzelj egy olyan munkahelyi szituációt, bár lehet, hogy nagyon képzelegned sem kell, amikor a beosztotti körből, néhányan eldöntik, hogy….

“ki ez az új ember, még sehol sem volt amikor mi a céghez kerültünk, mit vezetősködik itt nekünk?! Különben is, jóban vagyunk a “nagyfőnökkel”, eddig is mentek a dolgok az új ember nélkül, nekünk Ő ne magyarázzon!” Tudunk mindent, jobban is mint ő stb….

Innentől kezdve megkezdődik a macska-egér párviadal, az új vezető és a régi renitens kollégák között.

Csak éppen azt nem tudni, ki a macska és ki az egér?! Az ilyen helyzetben óriási a felsővezetés felelőssége, mert ha már kialakult az ellentét, mindenképpen meg kell szüntetnie!

Emberünk szinte bármilyen utasítást fog adni, bárhogyan szól majd a kollégákhoz, lehetőség szerint mindent ki fognak forgatni, és rohangálnak majd a “nagyfőnökhöz” panaszra. Ismerős? Az, hogy ilyen munkavállalói attitűd létezik az nem is vitás kérdés. Kialakulásuk főleg személyes kompetenciák, érzelmi intelligencia illetve intelligencia kérdése is egyben.

Az új vezető egy ilyen helyzetben elég szűkös eszköztárral rendelkezik, egy biztos, kerülnie kell minden olyan lépést, mellyel táptalajt adhat a fogásra!

A “nagyfőnök” nyilván azért vette fel az új embert, mert a cég működése szempontjából, és fejlődése miatt ez egy szükséges lépés volt. De arra kevésbé számított, hogy időnként vagy többször, ilyen jellegű “óvodai” meghúzta a hajam a Pistike sztorikkal kell foglalkoznia. Ő azt szeretné, hogy tehermentesüljön az új vezetője által bizonyos feladatok alól.

Ha vezetőként olvasod a sorokat éppen, és te még semelyik nézetből nem tapasztaltad meg milyen faramuci helyzet tud ez lenni, akkor valószínűleg 2 döntés közül hoznád meg az egyiket. Vagy az új embert küldöd el, aki ugyan próbál teljesíteni és beilleszkedni, alkalmazni a hozott tapasztalatát is, és elfogadni az itteni szabályokat, vagy a renitens beosztottakat küldöd el, ezzel családok egzisztenciáját veszélyeztetnéd és több, akár évtizedes kapcsolataidat tennéd tönkre. Nehéz döntés elé kerülsz, de ez a vezetői munka, egy komoly felelősség, ami teljes döntéshozót igényel.

Mielőtt végzetes “ítéletet” hoznál, lehetőséged van segítséget is igénybe venned.
Megoldás lehet az ilyen helyzetre a Team coaching, mely képes embereket összehangolni és rávilágítani a megoldásra, a közös feladatra, célokra felkészíteni.
A személyes business coaching is jól alkalmazható, mert a “leghangosabb békát” le lehet csendesíteni, mentve a menthetőt, ezzel közelebb kerülsz a megoldáshoz, az optimális munkahelyzethez.

Team coachingról ide kattintva olvashatsz!

Nem kell minden nehézséget a válladra venni, ha nem muszáj!

Miért előnyös felsővezetőként számodra, ha van saját személyi coachod? Kattints ide!

Kövess a Linkedinen is a friss bejegyzéseimért!

Kapcsolat hozzám