Coaching küldetésben

Coach-hoz sokféle kihívással érkeznek ügyfelek, saját elhatározásból vagy akár még küldetésben is, a cég által.

Egy dolog biztosan jellemző mindegyikükre. Valami olyan kihívást vagy problémát kellene átlépniük vagy megoldaniuk munkájukban, amit jelen helyzetükben külsős szem nélkül, egyedül nehezen tudnának. Lehetnek vezető illetve egyéb pozícióban dolgozó munkavállalók. A sikeres coaching szempontjából  fontos, hogy az ügyfél részéről mindenképpen meg legyen az akarat.

Szükséges az elszántság és kitartás, hogy sikeresen megoldhassa a kihívását akár saját elhatározásból érkezett, akár coaching küldetésben érkezik.

Azonban vannak olyan ügyfelek, akik coaching küldetésben érkeznek. Ilyenkor az alap ötlet, hogy coachingra menjen nem a sajátja, hanem például a munkáltatójáé. Ezt többféle esetben alkalmazzák cégek. Nagyon becsülendő az olyan munkáltató, aki megadja a lehetőséget a kollégájának, hogy eképpen fejlődhessen abban, ami esetleg jelen pillanatban nem az erőssége, vagy fejlesztésre szorul.

Ilyen esetek a szakmai kompetenciák fejlesztése, vagy a humán téren a vezetői kompetenciák erősítése. Delegálással kapcsolatos problémáktól egészen az alkalmazottak irányításáig beleértve a motiválást, időgazdálkodást is.
Egyet bizton állíthatok, olyan vezetővel még nem találkoztam, aki minden téren flott, viszont olyannal igen, aki törekszik erre.

Közép és felső vezetők, akik coaching küldetésben érkeznek, mindig egy nagy kérdést hordoznak számomra. Hogyan fogadják majd a coachingot, hiszen nem ők választották ezt a fejlesztési lehetőséget maguknak, mert a felettesük jelölte ki számukra ezt az irányt.

Azt tudni kell, hogy mielőtt az első találkozó megtörténne a küldöttel, van egy nulladik találkozó. A nulladik találkozón a coach beavatódik a fejlesztendő feladatba a felettes, egyben a megbízó által. Ez egy kötetlen és díjmentes megbeszélés arról, hogy a cég mit szeretne elérni, fejleszteni az adott kollégánál. Coaching szempontjából lényeges, hogy a küldött vagyis az ügyfél, szintén teljes elhatározásból érkezzen, mert csak így lehet eredményes a fejlesztési folyamat.

11 tipp, hogy szeressen a munkavállaló nálad dolgozni! 

A küldött ügyfélnek nincs mitől tartania, hiszen a munkáltatója azzal a szándékkal küldte, hogy fejlődjön, mert mindenképpen számít a munkájára a jövőben. Hangsúlyozom, hogy igen magasan kvalifikált embereket is jelölnek munkáltatóik coaching ülésre. Főleg őket, mert munkájuk nagyon számít az adott vállalatnál, és ezzel is megerősítik a hosszútávú további együttműködési szándékukat feléjük.

Jeles gesztus egy cég részéről, aki ily módon is fejleszti vezetőit, munkavállalóit. A küldött részéről az őszinte és aktív részvétel elengedhetetlen, cserébe számíthat egy kitartó coach szövetségesre. Mindezt teljes titoktartással. A változás vagy fejlődés kimeneteléről, nem én számolok be a megbízónak, hiszen mondhatnék bármit, a lényeg a valós változásban vagy fejlődésben tapasztalható, amit a cég lát majd a mindennapokban.

Kövess a LinkedIn-en is, friss írásaimért!

Mit nyújt a vezetői coaching egy felső vezetőnek?